© 2008

Husk mig?
log ind

Ulke gir den en skalle

Søndag stod den på rudskalletur. Tilslutningen var lav med kun 4 mand, og på falderebet måtte Bjerre melde fra grundet arbejdspres.

Vinden var da også til den friske side, hvilket bekymrede Andreas. Da vi kom tæt nok på, så bekymrede den også mig, med 15 m/s i støddene og en middelvind helt oppe på 10 m/s midt på dagen. Nicki og Andreas fik derfor bud på at smide et par jigs i kassen, så vi kunne fiske lidt på aborrer under læ af havnen.

Asger kom på vandet som eneste jolle, og da Nicki ankom rykkede vi sammen og stævnede ud. Vind var der ganske rigtigt nok alt for meget af, så de første par timer blev brugt med jigs og woblere. En håndfuld aborrer var oppe at vende, første og samtidigt klart pæneste fisk stod Andreas for, en rigtigt fin fisk. Morten var nu pludseligt med på sidelinien - Han havde satset på noget nyt vand og store fisk, men lodsejerforholdene var vist ikke som han havde håbet på, hvorfor hans plan B blev skaller og aborrer fra kajkanten.

Da klokken var henad 17 lagde vinden sig lige en sekundmeter eller to, og jeg skyndte mig at skære 2½ toastbrød i tern, og så blev kursen ellers sat mod rudskallepladserne. Vinden umuliggjorde det rigtigt aktive, opsøgende stage-sig-rundt fiskeri, så jeg smed anker med vinden i rykken på en af de pladser, der før har givet lidt fisk, og så røg der en håndfuld brødstumper i suppen.

Det varede ikke længe, før vi kunne konstatere, at vi havde været utroligt heldige med pladsen - Der var rudskaller på brødsporet!

Andreas og undertegnede kom hurtigt i kontakt med fisk på det overfladefiskede brød. Et halvt dusin rudskaller på 33-37 cm kunne vi hurtigt tælle os til. Rigtigt fine mellemfisk:

Dog bålede vi en del rundt med et par af dem - Det er åbenbart ikke så nemt at måle fisk når størrelsen skal afgøres på millimeteren, og to mand har fisk på måtten samtidigt - Resultatet blev at et par af rudskallerne kæntrede ved genudsætning i det 17,6 grader varme vand. En tur i nettet og lidt omsorg på ret køl fik den dog heldigvis til at svømme fint væk igen - Puha, så lærte jeg det!

Alt imens dette stod på, så havde Nicki meldt sig helt ud af kampen. Der sad et par majskorn på den blanke Bilka-krog, som blev fisket nede i vandet, og det gad fiskene altså ikke. Der landede jo konstant små håndfulde brød på overfladen, så for en rundmundet fisk var det da bare med at holde sig til, og kigge opad!

Et par rimter blandede sig nu med rudskallerne, og de tre fiskere lagde flåddene tæt. Gentagne gange blev der "svinebobbet", og da Andreas på et tidspunkt var klemt inde, valgte han viseligt at kaste henover vi andre, ud til en god fisk han havde spottet længere ude. Det skulle vise sig at være et endda rigtigt godt træk! Fisken nappede, og sikken én. Jubelen var stor, turens fisk var her reddet hjem, og den meget omhyggeligt veje- og måleproces endte med de flotte tal 44 cm og 1650 gram. Mere rendyrket specimenfisk fanger man vist næppe på en forblæst ulketur!

Der gik noget tid, hvor Andreas tog det roligt. Han satte krogen i stangøjet, og lod ganske overskudsagtigt Nicki og undertegnede få fiskene for os selv for en stund. Endnu en håndfuld skaller så bådsiden, men det var ikke Nicki der fangede dem, selv om han nu endeligt skiftede majsen ud til fordel for brød.

Lige som Andreas meldte sig tilbage i kampen, var der en stor skalle der meget tæt på båden tog brød fra overfladen, praktisk talt uden at man kunne se hverken skvulp, ringe eller hvirvler. Den var tættest på min ende, og den fik en chance. Den tog sig god tid, men endte dog med at falde for krogagnen, og vupti! - Endnu en kæmpefisk kom i nettet, praktisk talt uden kamp. Tydeligvis en meget gammel og træt kriger der kendte rutinen. De tørre tal var herlige 43 cm og 1640 gram!

Nu fik Nicki noget der næsten mindede om en røffel - Vi synes ikke det lød godt, at han noterede sig en nulbon, så der blev dømt tvunget omrigning. Ny prop og en Kamasan Widegape str. 8, og så blev han sendt tilbage i kampen.... Ligelidt hjalp det dog. Mørket kom nu snart kraftigt snigende, og vi kunne notere 4 fine rimter og godt 15 smukke rudskaller i båden - og en mystisk nultur til Nicki.

Efter en lang kamera- og linsedebat, foranlediget af Andreas valg af en 100 mm makrolinse og meget lav blænde-indstilling til trofæbillederne, kunne vi køre hjemad ved 22-tiden.

Tak for turen drenge, og en særlig tak til Andreas for at sikre, at jeg da nu har stået for én tur i 2013, som uomtvisteligt kun kan kaldes en fangstmæssig succes! ;o)

/Allan
11-9-2013
Bjarke Birkeland | bjarkebirk@hotmail.com
Fantastiske fisk! - fedt I blev belønnet når I trodsede ellers tåbelige vejrforhold.