© 2008

Vild vinter- Fortsættelse

Havørred Kysten på 3,3 kg. og 63 cm. fanget af Andreas Svarer

Beretning
Efter 2-3 hårde isvintre er det dejligt for en gangs skyld at kunne tage på kysten i december måned uden at være ved at fryse en hvis del ud bukserne. Og da jeg ellers er en særlig frossenpind er det milde vejr blevet udnyttet til fulde!
På den første tur, som var i selskab med Henrik startede vi begge to med bombarda og flue, og allerede i de første par kast var der fisk, og ret hurtigt fik vi en ti stykker hver, men kun få omkring målet. Vi fiskede et godt stykke hen af kysten med lidt småkantakter her og der, og da vi kom til et lille rev som så særligt godt skiftede jeg til blink, mens Henrik fiskede revet af uden og mærke noget.
Jeg begyndte lægge de første kast ud over revet, og inden længe viste der sig et par hvirvler inde foran, når man hev blinket ud af vandet. Henrik blev tilkaldt da de nok var lidt nemmere at narre med bombardaen, og lige da han stiller sig ved siden af mig, skyder en god fisk efter blinket, så den i dens iver næsten er ved at strande sig selv, men den får desværre ikke fat. Jeg skyder fisken til et par kilo og Henrik skyder den til 55. Vi fisker begge revet grundigt af men får kun et par mindre fisk mere, inden vi begynder at fiske os tilbage igen uden det vilde sker. Da vi når tilbage til hvor vi startede er solen hastigt på vej mod horisonten, og vi beslutter at gå tilbage til revet igen og prøve, da der ikke er tid til at skyde en ny plads. Tilbage ved revet fisker Henrik først henover, og inden længe får han en mindre fisk på, og lige som jeg er på vej hen til ham for jeg også et hug, og en fin fisk begynder at vælte sig rundt i overfladen. Jeg skyder fisken til 55 og mener godt jeg kan styre uden at slække på bremsen, så den er stadig blokket. Da jeg ikke er så tosset med at kane fisk, begynder jeg at vade ud til den mens den stadig vælter rundt. Henrik råber inde fra land at den lignede en der var over 60, men det var jeg overhovedet ikke i tvivl om den ikke var, den var bare i god stand. Efter lidt mere tumult får jeg endeligt tag om halen på fisken og for den på land og aflivet, hvor jeg godt kan se den er lidt større, så 57 da! Mens Henrik skyder den til 63 og det er først da jeg får målebåndet på (under!) at jeg kan se den faktisk alligevel var 63cm, og vi blev enige om det sandsynligvis nok også var den jeg havde efter tidligere. Henrik fiskede lidt videre og fik lidt mindre fisk, mens jeg lige sad og nød stunden lidt.
Maveindholdet i fisken viste sig at være 5 små blæksprutter på omkring 10 cm, hvilket er første gang jeg støder på sådan nogle fætre, så der er lidt inspiration til den kreative fluebinder;)
Og med den fisk fik jeg faktisk allerede opfyldt 3 af målene for 2014-

Mål 5. Fiske mere med flue på kysten(Her menes egentlig fluestang, men anyway) Tjek.
Mål 6. Konstatér at blink fanger større fisk og glem fluen. Tjek.
Mål 11. Fange flere fisk til koldrygeren. Tjek.

Fælles for alle fiskene er at de er fanget på 4 forskellige pladser, så det altså ikke bare er et lille hotspot hvor de har samlet sig, der er gode chancer alle steder når forholdene er rigtige, så det er bare med at komme af sted, og smede mens jernet er varmt, eller rettere sagt, vinteren er mild;)
Knæk og bræk til jer alle, Andreas Svarer

5-1-2014
Jakob Humaidan | jakob_humaidan@live.com
Smuk fisk - stort tillykke! :)