© 2008

Husk mig?
log ind

Referat fra Heltturen marts 2014

Fredag d. 28. marts drog tre stålsatte ulke på jagt efter den eftertragtede helt. Nu skulle det være; helten skulle på forsiden!

Kasper, Nicki og Laurits drog fra Aarhus omkring kl 17 fredag eftermiddag, og ramte Nickis sviger-bedsteforældre til frikadeller og varm kartoffelsalat omkring spisebordet i en rigtig hyggeligt og stemningsfyldt hus et sted i nærheden af Varde – sådan ca. kl. 19… Punktlighed er en dyd.

Efter den dejlige aftensmad og efterfølgende nøgleudlevering drog vi mod ferielejligheden ved Henne Strand – kun ca. 200 meter fra den flade brænding.

Vi holdt rigbindingsaften samme aften, og grejet blev linet op. Der var ikke mangel på hverken kroge eller stænger, og vi mønstrede vist samlet set omkring 12 sæt.

Vi var rimelig tidlig oppe lørdag morgen, og den jeg kan ikke selv sige mig fri for at gå og fantasere om dobbeltpoint og røget helt på ristet toastbrød med mayo und Alles! Ak ja…

Vi ankom til Nymindestrømmen omkring kl. 9.30 og brugte den første times tid på at bestemme os til, hvor vi ville lave det første sats. Vi valgte fjordsiden af strømmen, og slog os ned et par hundrede meter på den anden side af fredningsbæltet. Der var en del tagrør, der skulle moses ned, men det gik. Det er overraskende svært at holde styr på 12 stænger i en rørskov, for ikke at tale om at få plads til dem alle. Vi satte derfor heller ikke alle stænger.

Første nap tilfalder undertegnede, der dog har fisket for meget efter gedder på Gudenåen ved Randers forud for turen, så modhugget er jo en meters gedde værdig. De andre deltagere er heller ikke sene til at kommentere på den åbenlyse tekniske fejl, og frustreret må eg give dem ret. Det kunne have været den første helt på listen ever (i hvert fald så længe jeg kan huske). Efter et par timer synes vi at kunne høre en ringende åleklokke på en af de fjerneste stænger, og rørskoven blev nærmest blæst ned da små 200 kg lommeulke stormede gennem tagrørene. Jojo! Der var sgu nap! Stor var skuffelsen, da en aborre på 20 cm kom til syne.. Hvad vi manglede i heltskæl på nallerne fik vi til gengæld i varm karrysuppe med kylling, som på fineste vis blev fremtryllet af køkkenchef Monsieur Nicki og praktikant Stengaard.

Pladsen gav endnu en lille aborre, inden den blev opgivet, og en ny plads skulle prøves af. Denne gang fandt vi en rigtig magelig plads i den ferske del af området, hvor vi kunne strække de trætte kroppe i det gode vejr og nyde en tiltrængt pils. Ikke tosset. Hvad denne plads havde i komfort manglede den dog i fisk. Kun store stimer af en ubestemmelig, men grålig og slank, fiskeyngel kunne vi se.

Vi gav op på den anden plads, og pakkede grejerne i bilen, der – heldigt nok – stadig havde tagboks på taget. Vi kørte en lille tur til Hvide Sande for at lure på, om vi kunne nå at fange en håndfuld sild til noget sen aftensmad, men selvom der var fanget nogle få sild, var det de lækre frysepizzaer, ekstra fyld og et par gode flasker rødvin, der trak det længste strå. I øvrigt vil jeg sige, at det var en total feinsmecker tur hvad angår rødvinen. All in all, not bad, not bad at all.

På vej hjem fra Hvide Sande råber og skriger Nicki pludselig, at vi skal holde ind. Han mumlede febrilsk noget med ringende fisk, ormespand, waglerflåd og 15 min max. Jeg vil indrømme, at jeg var så træt, at jeg ikke gad rigge til. For de af Jer, der ikke ved det, så er en af de ting, jeg holder allermest af ved at fiske med Nicki, hans eventyrlige og ukuelige entusiasme og glæde ved fiskeriet. Det var en fornøjelse bare at være til stede, da Nicki spænede ned over engen med stang i den ene hånd og ormespand i den anden. Det er derfor også helt fortjent, at hans to fine skaller høster godt med point. I mine øjne får han ikke bare pointene for fiskene. Han får dem mindste lige så meget for kampgejsten og iveren, hvormed han udøvede aftenfiskeriet. Hatten af herfra, min ven!

Mens vi stod ved vandet, hvor skallerne ringede, var solen for længste gået ned, og den blå time sænkede sig over området. Da disen sænkede sig, følte man pludselig, at man var blevet en inkorporeret del af et kunstværk. Selvom Kasper er en hård kritiker for egne evner, synes jeg I alle skal se de fine billeder, der blev skudt lørdag aften lidt udenfor Nymindegab.

Søndag morgen var vi ikke helt så tidligt oppe som morgenen før, men udsigten til oprydning og rengøring har bare en dæmpende effekt på entusiasmen morgenen efter rigelige mængder rødvin og pizza.

Vi prøvede dog en jokerplads, nemlig Bork Havn. Selvom optimismen var mere eller mindre intakt, blev det heller ikke til fisk denne dag, hvor disen aldrig rigtig lettede med bare blev ved med at pakke landskabet ind i gråt.

Vi opgav officielt helten ca. kl. 13. Vi pakkede bilen og ræsede mod Hvide Sande, hvor vi håbede en af de mange fiskehandlere havde en helt, vi kunne købe og derefter posere med på 3x3 heltrapporter. Men ak.. Selv ikke en købe-helt kunne vi opdrive.

Vi valgte derfor at købe et par rødspætte-bug-fileter med skind, og så skulle de kære pighvar have et skud. Der var perfekte forhold mht. bund og bølger, men den tætte tåge gjorde det til en kølig fornøjelse at stå i vand til skinnebenet i Vesterhavet og tyre med koster-blink og agn. Den tætte tåge gjorde dog alligevel pighvarsatset til en særlig oplevelse. Man blev fuldstændig isoleret fra omverdenen. Fedt. Vandet var dog nok lige et par grader for koldt, så vi opgav omkring kl. 16.

Turen blev sat mod Billund Lufthavn, hvor Die Fraulein havde fornøjelsen af at komme fra lune Malta til lumre Mazda.

Tak for en god tur, drenge, og ”tommelfinger-op-ad-ikon” for jeres mod på sådan et sats, der dog ikke blev belønnet efter fortjeneste.