© 2008

En god dag...

Hornfisk på 0 kg. og 69 cm. fanget af Jonas Rasmussen

Beretning
Bjarke var klar på en fisketur, og da han tilbød at skaffe levende tobiser var jeg klar over at det var nu jeg skulle holde mig til!
Vi tog os god tid og var først ved vandet efter kl 10. Men vejret var fint og strømmen var begyndt at vende, så vi havde god tro på fiskeriet og riggede til med levende tobiser både under flåd og på bunden. Herefter var det bare at vente og se om der skulle være nogle interesserede i nærheden…
Starten var lidt sløv, men efter en halv times tid forsvandt mit flåd. Et godt kraftigt modhug og så dansede årets første musikål lystigt i overfladen. Vanen tro leverede den ikke verdens bedste fight, men med 69 cm havde den en ganske pæn størrelse.
Efter hornfisken havde vi igen en lidt død periode indtil Bjarke fandt ud af hvor de flade havde gemt sig. Mens han bad mig om at komme over med et målebånd gik det op for mig at mit flåd endnu en gang var forsvundet. Hurtig opstramning og fast fisk! Jeg havde forventet at se endnu et horn danse i overfladen, men i stedet blev fisken i dybet og snart efter så jeg den umiskendelige blanke side fra en fin havørred. Landingen var lettere besværlig mellem de store sten, men det lykkedes alligevel Bjarke at få fisken i nettet. Ved nærmere eftersyn bar fisken desværre tegn på at have været en tur forbi åen i løbet af vinteren, men eftersom landingen allerede havde fået skællene til at rasle af de blanke sider og fisken generelt var i fin stand, så faldt afgørelsen ikke ud til fiskens fordel denne gang… 51 cm gik målebåndet til!
Nu havde vi rigtig tro på foretagenet og da vi kunne se stimer af tobiser der trak rundt i området, så kunne det kun være et spørgsmål om tid inden der skulle komme mere action! Desværre havde fiskene vist luret vores bedrageri for de næste par hug var meget forsigtige. Muligvis kan det selvfølgelig også have været mindre fisk, drilagtige horn eller fjæsinger, men det lykkedes os i hvert fald ikke at få sat krogene.
Inden vi pakkede samme skulle vi dog lige prøve søsætte tobiserne i et strømskel lidt længere nede af kysten. Jeg satte en frisk tobis under flåddet, og den kvitterede ved at spurte frem og tilbage indtil den blev stoppet af noget større og flåddet hurtigt blev trukket under vand. Heldigvis var der denne gang fast fisk efter tilslaget og endnu en fin ørred gav en opvisning på kort line inden den blev omringet af netmaskerne. Lidt mindre end den første, men til gengæld var denne i perfekt stand… 45 fine centimeter og absolut så blank som de kan blive!
Herefter valgte vi at det var nok for i dag og pakkede grejerne sammen. Som skrevet fandt Bjarke også lidt fisk, men det kan han selv få lov til at berette om…