© 2008

Pr. Brasen

Brasen på 3.385 kg. og 61 cm. fanget af Kasper Bjerre

Beretning
Det gode vejr i påsken skulle selvfølgelig bruges på noget medefiskeri, så jeg teamede mig op med lillebror og satte kursen mod søen. Allerede da vi ankom, kunne vi se brasen der tumlede rundt i overfladen, så forhåbningerne om godt brasen fiskeri var helt i top.

Efter kort tids fiskeri var den første brasen landet og sådan fortsatte det meste af dagen, i hvert fald for min lillebror. For da han rundede fisk nummer 11, havde jeg stadig kun fået 2, og var ved at blive lidt rød i hovedet. Endelig kommer der dog et ordentlig hug, og jeg får kroget en af søens større eksemplarer. Efter en udemærket fight af en brasen at være, får Jonas sikkert nettet fisken. Denne gang var det min lillebrors tur, til at blive misundelig da vi med det samme kan se, at fisken i nettet er ny pr. både for ham og jeg. Modelmålene var 61 cm og 3,385 kg, så altså ny forbedring med over kiloet, ikke dårligt!

Det fik ligesom sat gang i mit fiskeri, og da dagen var omme havde jeg næsten indhentet lillebror, så stillingen var 13-12 i Jonas' favør. Mine næststørste fisk kunne kun få målebåndet op på 54 cm og 53 cm, med vægte på under 2 kg, så vi fik arrangeret en tur dagen efter i håb om at fange nogle større eksemplarer.

Næste dag ankommer vi til søen midt på formiddagen, og fiskeriet fortsætter fuldstændig som dagen forinden. Jonas tager hurtigt føringen igen, men størrelsen på fiskene udebliver. Jeg vælger i modsætning til Jonas, at fiske med en enkelt stang, så jeg kun skal koncentrere mig om en ting (multitarskning er ikke lige mig :)). Dette giver færre hug, men til gengæld har jeg igen heldet med mig, da de to første brasen, jeg kroger, er 61 og 58 cm med den største på 2,71 kg. Desværre manglede den noget sul på kroppen...

Det næste lange stykke tid, hiver Jonas den ene brasen ind efter den anden, mens jeg er lidt mere mådeholden :). Først ved brasen nummer 14 fik Jonas endelig fat i et større eksemplar taget på distancen. Denne havde målene 60 cm og 3,135 kg, så også ny pr. til ham. I kastet efter sætter han krogen i en fin rudskalle på 1,15 kg og 39 cm, så nu var der for alvor kommet gang i ham. Forundret over rudskallen, hvilket ikke er hverdagskost i søen, skal jeg da også prøve efter disse skabninger, så der bliver rigget om til flåd og majs.

Efter kort tids fiskeri bliver flådet flået ned, og jeg sætter krogen i en fisk der gerne vil kæmpe. Desværre var det ikke nogen rudskalle, men en lang og tynd brasen på 62 cm og 2,51 kg.

Derefter var det blevet spisetid, så vi skyndte os at pakke sammen, da de gamle stod klar med grillmad derhjemme. Alt i alt blev til ca. 50 brasen fordelt på os begge to over de to dage, så det var ganske okay fiskeri :)

Knæk og bræk
/Kasper

23-4-2011
Allan Mathiasen | fiskerallan@hotmail.com
Ja du raser jo derudaf! Fine lange fisk, tillykke med PR'en, det ligner en rigtig gammel kriger!
24-4-2011 10:43:51
Thomas Mosgaard | t.mosgaard@hotmail.com
Der er nu ikke noget som en god omgang brasenfiskeri. Tillykke med fangsten. Nu må vi andre vist til at komme i gang ellers giver du os baghjul.