© 2008

Vindblæste karper

Karpe på 6.2 kg. og 70 cm. fanget af Kasper Bjerre

Beretning
Dette er historien om dårlige og manglende billeder af karper, så må i jo selv vurdere om i tror på det. Nogle vil i hvert fald mene, at det er en "typisk Pæren", jeg her vil berette om.

Da vejrudsigten meldte om vind, vind og atter vind, vidste vi (min lillebror og jeg), at det var nu der skulle satses på karperne og som sagt så gjort. Kort tid efter vi havde fået rigget til og kastet ud, var der run på Jonas stang. En fin fisk på 6,5 kg havde snuppet boilien og valgte ikke at overgive sig frivilligt. Det endte derfor med at den tog to andre liner med sig ind, så der var et dejligt stort udfilter-arbejde bagefter. Fisken gav dog håb om mange fisk i løbet af natten, men vi måtte vente til 5.30 om morgen, før der var run på min stang. Scenariet gentog sig desværre, så der også denne gang var udfiltringsarbejde, men ind kom fisken da, om end ikke verdens største, men lidt har også ret, 6,2 kg og 70 cm var målene. Jeg havde selvfølgelig glemt mit kamera og min lillebrors var løbet tør for strøm, så det blev til et mobilbillede af ringe kvalitet. Om det så er mobilen, fisken eller fangerens skyld, vil jeg lade være op til jer at vurdere :).

Natten efter var jeg på banen igen, denne gang på egen hånd da min lillebror skulle på arbejde. Belært af natten før, havde jeg investeret i bagbly og lånt mine forældres kamera, så linebål og dårlige billeder gerne skulle undgås. Igen var der fisk på pladsen fra start af, og en bedre fisk havde valgt at inhalere min strawberry live-system boilie. Til at starte med fulgte den med ind, men kunne godt mærke, at der var vægt bagved. Inde på nærdistancen tog fanden ved den og tog det ene udløb efter det andet. Desværre lykkedes det den at svømme under stangopstillingen og rundt om den ene line, så der igen var linebål, selvom jeg havde bagbly på. Heldigvis lykkedes det dog mig alligevel at få fisken gelejdet ind over netkanten, og her kunne jeg se, at den var rigtig god. Oppe på måtten kunne jeg veje og måle fisken til 9,5 kg og 83 cm, så jeg var godt tilfreds. Imens jeg vejede fisken kom tre fulde studenter ned og spurgte om jeg havde fanget noget, hvilket jeg ikke kunne lyve mig fra, da jeg stod med fisken i hånden. De var godt imponerede og insisterede på, at de skulle have nogle billeder med deres mobilkamera. Jeg var ikke så imponeret over deres fototekniske evner, så jeg valgte at sacke fisken, så Simon kunne komme og tage et billede næste morgen. Kl. 8.00 ankom Simon og var spændt på at se dyret, men da jeg gik ud i vandet og tog sacken op, var der ingen fisk, PIS, PIS, PIS! En nærmere inspektion af sacken afslørede en 20 cm langt revne, som fisken havde brugt som udvej. Simon var vidst lidt i tvivl, om jeg overhovedet havde fanget en fisk, og det bare var ren sabotage af hans nattesøvn :). Faktum bliver dog at det eneste billede der er af fisken, det har tre berusede studenter på deres telefoner. Så rent teknisk lever rapporten jo ikke op til konkurrencens krav om navngivne vidner eller et billede af fisken. Så jeg vil lade det være op til jer, om fisken skal diskvalificeres fra konkurrencen og imens kan i jo nyde det dårlige billede af karpen på 6,2 kg en gang til :)

Knæk og bræk
Kasper

27-6-2012
Kasper Bjerre | kasperbjerre@yahoo.dk
Det er bare i orden Jakob, ret skal være ret. Jeg tror sgu det er lettere at fange en mere, end at skulle lede efter fulde studenter :)
2-7-2012 18:46:22
Jakob Thyrring | thyrrings@gmail.com
Hehe, det er en herlig historie, og det er da nogle fine karper du der fik på krogen! Det er dog virkeligt uheldigt, at du fisk sacket fisken i en hullet pose - jeg kender godt det med at gå ned på grej - bittert! Jeg bliver jo altså beklageligt nok nød til at annullere din 9,5 kg's flugt-konge da der intet billede er, eller endnu fundne vidner :) Du må igang med den helt store eftersøgning efter tre studenter, eller også må du tilbage til vandet og nappe den igen. TIllykke med begge fisk, og må da nok sige, at du sætter dig mere og mere tungt på førstepladsen - der skal kæmpes lidt for at nå dig efterhånden.
2-7-2012 9:08:00
Kasper Bjerre | kasperbjerre@yahoo.dk
Jeg tror de var studenter på handelsskolen, de kom i hvert fald vraltende ned derfra. Den ene havde langt krøllet hår og det havde de andre to ikke :)
27-6-2012 13:08:07
Laurits Therkildsen | the_hunter_maniac@hotmail.com
Hahahaha... Klassisk... Kan du måske beskrive de tre studenter lidt? Farver på huer osv. Jeg kender én, der lige er blevet student fra Viborg Katadralskole - måske hun kender dem.

Men lyder ellers godt med noget tur i den... Det synes jeg godt nok ellers har mangler hos mig på det sidste..