© 2008

Husk mig?
log ind

Referat pighvarturen 2015

Så skete det! Den længe ventede pighvartur skulle foregå i Kristi Himmelfartsdagene, og et fint antal ulke havde meldt sig til. At Kasper SS og Lars S stødte til yderligere gjorde i hvert fald at antallet af minutter med agn i havet gerne skulle udarte sig i noget godt.

Jens, Rasmus og UT kørte torsdag morgen kl.800 fra Aarhus og ved ankomst til sommerhuset var Schacksen allerede ankommet og stod ved sin bil og riggede til. Rammen var sat.

Efter en kort udpakning og gøgl blev det besluttet at fiske først i timerne op til max højvandet, og så derefter køre ud og handle. Som sagt så gjort. Jeg husker at jeg selv kom sidst ned til vandet, da jeg lige skulle sikre mig at alt var iorden i sommerhuset. Og da jeg kom ned til vandet havde Jens allerede haft nap og fanget en fin fisk (det skal lige siges at alt over målet blev battet). Jeg kan ikke lige huske rækkefølgen, men vi fik et par fisk der om formiddagen. Det pudsige var at en del af fiskene var fejlkrogede på bugsiden eller kroget udefra og ind oppe i hovedet. Lidt specielt, synes jeg. Jens fik yderligere en fin fisk om formiddagen på hele 52 cm. Jeg kan ikke lige huske hvad der skete mere om formiddagen, udover at Schacksen også fik fisk over mål, tror jeg nok. Men det var i hvert fald med højt humør at vi tog ud for at handle.

Jens med sin den største

Schacksen med både "mindre" og en stor fisk.

Da vi kom tilbage planlagde vi at fiske sidst på eftermiddagen og ind i aftenen. Her fik Rasmus også en fisk på 52. Og da fiskeriet var overstået havde alle torsdagsfiskerne fået fisk over målet. Endda fine fisk med de to på 52 som de største.

Aftensmaden var tilberedt af Schacksen, og var friskfanget pighvar. Det smagte himmelsk og hyggen og roen sænkede sig over sommerhuset, thi vi allerede på det tidspunkt kunne konstatere hvad der sjældent bliver konstateret på mine ture, nemlig ”at turen er reddet”.

Schacksen tilberedte pighvarerne. Det var vildt lækkert.

Fredag skulle Jens og Rasmus tilbage til Aarhus, men de kunne da lige nå morgenfiskeriet også. Moesgaard ankom også fredag morgen. Denne morgen var der ligeledes ok tryk på fiskeriet, og Rasmus tog turens fisk med en pighvar på hele 53 centimeter. Den vejede over 3 kg. Der blev fanget lidt fisk derudover, men ikke på niveau med de tre fisk over 50. Senere fredag ankom Kasper SS og Allan M, men det var ligesom om fiskeriet ændrede sig lidt med deres ankomst.

Morgenmadshygge fredag morgen

Hvor vi det første 1½ døgn havde oplevet et rigtig fint fiskeri med en imponerende snitstørrelse, blev snitstørrelsen langt mindre i fiskeriet efter fredag morgen og indtil hjemturen lørdag sidst på dagen. Jeg var personligt holdt op med at fiske efter jeg fangede min pighvar over mål, og derfor har jeg faktisk ikke rigtigt styr på hvad der skete på stranden lørdag eftermiddag og hele lørdag.

Rasmus med sine to store fisk

Men vi lærte meget i år. Blandt andet at fiskene er vilde med blink. Vi fangede på alt – bugfilet, gummidyr og blink. Vi havde mange (eller i hvert fald en ret stor andel af det samlede antal) fejlkrogede fisk. Vi hyggede os og alt var godt.

Lidt ekstra billeder af Nicki og UT:

Tusind tak til alle for en fed tur. Tak for god oprydning i huset (det fik vi ros for af min moster) og tak for at I betalte så hurtigt efter regnskabet blev sendt ud.

Jeg gløder mig allerede til næste år!

Kyz&Bræk

Tue

4-6-2015
Jens H | jens_lillelund@hotmail.com
Det var bare en super tur!
7-6-2015 10:07:38
Laurits Therkildsen | lauritstherkildsen@gmail.com
Du er en dejlig dreng, Tue. Du har reddet hele min ferie!